neděle 20. března 2016

Romeo a Julie (balet DJKT) - třikrát jinak

Tři Julie a tři Romeové, tři chůvy, "Ševy" střídá Tybalta s Merkuciem....
Se soupisem dojmů z Romea a Julie jsem možná trochu zbytečně otálela - kdo o návštěvě tohoto baletu uvažoval, už ho možná viděl, ale tak třeba ještě nalákám někoho dalšího.
Hlavním důvodem, proč jsem zápis odložila, byla vůle vidět napřed všechna tři hlavní obsazení, abych měla možnost alespoň malého srovnání rozdílů mezi alternacemi*.


K tomu počkat a udělat až souhrnný pohled mě navedla jednak osobní zkušenost i můj vlastní článek o Smrti v Benátkách, kdy jsem viděla a měla možnost porovnat vcelku odlišná vyznění téhož představení - ve dvou různých obsazeních. Tentokrát (u Romea a Julie) jsem navíc viděla už před premiérou veřejnou zkoušku, která už sama o sobě nabízela pár srovnání, jak tutéž scénu předvedou jednotlivé alternace. Ale přeci jen, pár ukázek pro opravdové srovnání nestačí - ono i po těch třech představeních je pořád těžké soudit.

Na "zkoušce" jsme se napřed seznámili s technikou rozcvičování se, někteří z nás si dokonce mohli vyzkoušet, že co na první pohled vypadá celkem jednoduše, je vlastně docela fuška. Především nám ale tanečníci předvedli pár scén z představení. Nutno podotknout, že šéf baletu Jiří Pokorný vybral na ukázku hodně zajímavé momenty, které myslím navnadily všechny přítomné. Ať už ples u Kapuletů, Merkuciův efektní "rotační" výstup, Tybalt, sbor, ... Bylo to hodně působivé.
(Pár dojmů z veřejné zkoušky můžete přečíst v článku Veřejná zkouška...., ale dovoluji si upozornit, že spíš než o zkoušce Romea a Julie to je nakonec spíš úvaha o mém vztahu k divadlu a tanečníkům, co mi to přináší, .... A v neposlední řadě obsahuje zamyšlení a výzvu - strašně bych totiž chtěla přijít na to, jaký je vhodný dárek pro tanečníka (popř. pro herce) - muže, když mu chcete vyjádřit poděkování, obdiv, prostě když ho chcete za výkon odměnit víc než potleskem nebo pochvalnou recenzí :-) Tak budu ráda, když se zamyslíte se mnou a poradíte.)


Představení překvapí netradičním zahájením závěrečnou scénou - v hrobce je docela dost mrtvých a zoufalý otec Lorenzo už jen hodnotí "škody".

Brzy na to je ale scéna rychle přestavěna a začne se chronologicky odehrávat příběh, který všichni více či méně dobře známe.
Scéna je udělaná jednoduše, ale vcelku pochopitelně a účelně.
Líbí se mi i kostýmy, barevné rozlišení, které dává tušit, kdo náleží k Montekovým a kdo ke Kapuletovým lidem.


(1) Na premiéru jsem sehnala lístek bohužel až poměrně vysoko - na 2. balkon, a tak mi chybělo to pro mě důležité těsnější spojení s účinkujícími. Taky velká očekávání po velmi zajívavé zkoušce určitě udělala trochu své a já jsem byla svým způsobem trochu zklamaná. Ale opravdu jen trochu. Výkony byly velmi dobré a oproti tomu, co jsem slyšela o veřejné generálce (pozor, nejedná se o totéž, co byla veřejná zkouška!!), představení opravdu sklidilo úspěch. Přiznávám, že Prokofjevova hudba ve mě vzbudila napoprvé spíš trochu rozpaky než velké nadšení, ale ve finále se mi i ta hudba vlastně líbí.
Anička Srncová je křehká, éterická, její Julie je taková malá něžná panenka. Úplně sympatický mi nebyl Pavel Strnad (host z pražského Národního divadla), přestože tančil dobře, nějak se mi prostě nelíbil.
Jarmilka Dycková byla výborná chůva - docela jsem se bavila - taková temperamentní až bodrá veselá kopa, možná trošinku semetrika, ale vcelku v dobrém slova smyslu. Jarmilka je výborný komediant a tahle role jí opravdu sedne.
Richard Ševčík v roli Merkucia byl skvělý jako obvykle. Jen oproti tomu, co jsme viděli na zkoušce, mi jeho party připadaly najednou málo výrazné, neužila jsem si je tolik. Osobně to ale přičítám tomu, že jsem je očekávala o něco intenzivnější díky blízkému zážitku ze zkoušky, kde opravdu vynikly.

Z divadla jsem toho večera neodcházela unešená nebo nadšená, ale spokojená jsem byla.

(2) Napodruhé jsem viděla 6. reprízu s hlavním obsazením Monikou Mašterovou a Michalem Kováčem. Nedokážu asi přesně popsat čím, ale tohle představení na mě udělalo trochu lepší dojem. Možná jsem jen nebyla už tolik natěšená a představení bylo prostě povedené. Jak milenecká dvojice, tak sbor, Merkucio (opět R. Ševčík) i Tybalt (opět M. Šinták), Kapuletovi... no prostě povedené výkony! V tomto složení mi úplně neseděla snad jen chůva Kristýna Piechczková. Nepodala špatný výkon, ale ve srovnání s temperamentem Jarmilky Dyckové byla role chůvy v podání K.P. tak nějak nevýrazná. Možná je na tuto roli jen ještě mladá a nesálá z ní přirozená autorita ani zkušenost.
Napodruhé jsem začala ještě trochu víc pozitivně vnímat hudbu... a tak nějak se mi vryla pod kůži. Začala jsem objevovat její krásu. Možná, že to bude i dirigentem (to budu muset ještě podrobit dalšímu zkoumání), kdo ví?

(3) Napotřetí jsem vyrazila na 11. reprízu - odpolední představení pro děti. Měla jsem zrovna čas a hlavně jsem konečně chtěla vidět i poslední obsazení hlavních rolí, stejně jako R. Ševčíka jako Tybalta a místo něj zas M. Kováče coby Merkucia. Jako prémie k tomu pak byl P. Čejka v roli Juliina otce. Ten ale evidentně nehraje a zřejmě ani nezkouší příliš často - připadal mi poněkud nejistý a jednu chvíli jsem dokonce měla pocit, že do něj Vévoda šťouchnul, jako by ho upomínal na nějakou činnost.
Představení pro děti obvykle mají svoje trochu jiné kouzlo - musím říct, že se mi hodně líbí, jak chodí děti do divadla naparáděné a že se v divadle umějí chovat a málokdy je odněkud slyšet vyrušování. Zato o přestávkách mě baví debaty o ději a to, jak jim jejich doprovod (ať už rodiče, prarodiče nebo starší sourozenci) vysvětlují uplynulý nebo nastiňují budoucí děj. Je to milé, až roztomilé. Ale zpět k představení:
Celkově mě toto představení nadchlo ze všech nejvíc. Mělo energii a spád, bylo veselé, opravdu povedené. Z toho jsem odcházela už opravdu nadšená, užívala jsem si od záčátku do úplného konce.
Hodně mě překvapil Petr Laštovka, jehož Romeo byl opravdu úžasný. Julii zvedal jako peříčko a jeho jindy skoro neměnný výraz byl tentokrát mimicky opravdu dobře zvládnutý, s krásně čitelnou radostí, rozhořčením i smutkem. Myslím, že Petr si na této roli dal opravdu záležet a také mu hodně sedne.
Pobavil mě M. Hradil v roli Sluhy - hrál ho už minule, ale tentokrát se asi víc odvázal a byl správně vyjukaný, nemotorný, prostě vtipný. Možná tomu i napomohla dobrá kombinace s tou správnou chůvou.
Tu tentokrát hrála jeho žena Zuzana Hradilová a udělala na mě také velký dojem. Temperamentem je někde mezi Jarmilkou a Kristýnou - není tak divoká, ale je důrazná. Starostlivá a milá, prostě  opravdu chůvovská.
Richard Ševčík tentokrát "prekabátil" a místo Merkucia ztvárnil jeho protivníka Tybalta. I této role se ujal s vervou, šikovností a precizností sobě vlastní, musím ale říct, že z mého pohledu Merkucio mu sedne daleko lépe. Nějak mi k němu ten záporák prostě nejde.. a Richardovi samotnému i uklouzlo při šermu šibalské mrknutí, které používá jako Merkucio a k naštvanému Tybaltovi úplně nesedí.

Každopádně tohle představení bylo opravdu suprové, jen tak dál!
Přeji jen samá taková, stejně tak i obdobně nadšené diváky!


*Srovnání jenotlivých obsazení - mým pohledem, na základě zhlédnutí oněch tří představení:

Romeo - Michal Kováč podal skvělý výkon, ostatně celkově za poslední rok udělal myslím velký kus práce a celkově jeho výkony jsou čím dál lepší, má velmi dobře našlápnuto; "mým" Romeem se stal ale Petr Laštovka - jak už jsem psala výše, velmi a mile mě překvapil, mimicky velmi dobře zvládnuté, tanečně jakbysmet, možná na to měla svůj vliv celková atmosféra představení, ale osobně si myslím, že on sám právě na tom měl lví podíl. Bravo!
Julie - všechny tři Julie podávají myslím poměrně srovnatelný výkon, resp. nemůžu říct, že by některá z nich pro mě nějak výrazně vybočovala jak do kladů či záporů; nejméně výrazně na mě zapůsobila asi Anička Srncová, ale bylo to z 2. balkonu a nervozita z premiéry (Aniččina, ne moje) mohla také hrát svou roli. Kristýna Potužníková je pohybově i mimicky velmi nadaná; zapůsobilo to na mě ale víc v jiných rolích než tady, ačkoli i Kristýna-Julie byla velmi povedená; pokud bych si ale měla vybrat, největší preference bych teď, po třech zhlédnutých představeních udělila Julii-Monice, přeci jen je z děvčat nejzkušenější (i když v poslední době ji ve významnějších rolích tolik vidět není), ale přesto je stále dostatečně dívčí.
Merkucio je laškovný veselý chlapík, jehož postava je tanečně velmi zajimavá a je vcelku jedno, zda zrovna v podání vždy skvělého Richarda Ševčíka, nebo  profesně úspěšně rostoucího Michala Kováče.
Tybalt - Martin Šinták má ty záporáky snad v krvi, a tak i Tybalt mu dobře sedína tělo; Richard zvládá Tybalta také velmi dobře, ale bližší je mu myslím Merkucio.
Chůva - Jarmilce Dyckové i Zuzaně Hradilové role chůvy sedne, každá je trochu jiná, ale obě jsou temperamentní, pečující - hlavně Zuzana Hradilová působí velmi mateřsky a oddaně, udělala by pro svoji svěřenkyni Julii první poslední, pokud by cítila, že to je pro její dobro; Jarmilčina chůva je trochu divočejší, živočišnější, vtipnější, ale je také pečovatelská, možná trochu víc jako spiklenecká kamarádka; oproti těmto dvěma působí chůva Kristýny Piechaczkové spíš jako nenápadná komorná.




Poněkolikáté jsem si ověřila, že choreografie (+ režie) Libora Vaculíka je mi blízká.
Na plzeňského Romea s Julií se  určitě ještě vydám. A jsem ráda, že si můžu koupit vstupenky předem, vcelku bez ohledu na obsazení. Za některé budu možná radši, ale spokojená budu nejspíš vždycky. Přestože by si hlavní role možná zasloužili zkušení sólisté, musím dát v tomto případě šéfovi baletu zapravdu - obsazení mladých byť méně zkušených tanečníků do hlavních rolí byl zajmavý tah - dostali možnost se vytáhnout a myslím, že každý z nich se k tomuto úkolu postavil zodpovědně a očekávání dostáli. Jejich mládí těmto rolím sedí věkem a možná trošinku i tou nezkušeností. Takže nakonec musím jen odsouhlasit, byla to super volba!


----------------------------
*Jen pro představu a shrnutí - výňatek z obsazení uvedených představení-vybrala jsem jen ty, kde výrazněji zaznamenáte alternace:


Premiéra (14.11.2016) - dirigent Norbert Baxa (který má "na svědomí" také hudební nastudování této inscenace)
Romeo - Petr Strnad
Julie - Anna Srncová
Merkucio - Richard Ševčík
Tybalt - Martin Šinták
Kapulet - Petr Brettschneider
Chůva - Jarmila Dycková
Paris: Marek Lhotský
Krejčí - Ondřej Martiš
Sluha - Pavel Tručka
....

6. repríza (20.01.2016) - dirigent Jiří Štrunc
Romeo - Michal Kováč
Julie - Monika Mašterová
Merkucio - Richard Ševčík
Tybalt - Martin Šinták
Kapulet - Petr Brettschneider
Chůva - Kristýna Piechaczková
Paris: Marek Lhotský
Krejčí - Geronymo Fuhrmann
Sluha - Miroslav Hradil
....
11. repríza (06.03.2016) - dirigent Jiří Štrunc
Romeo - Petr Laštovka
Julie - Kristýna Potužníková
Merkucio - Michal Kováč
Tybalt - Richard Ševčík
Kapulet - Petr Čejka
Chůva - Zuzana Hradilová
Paris: Archie Sladen
Krejčí - Geronymo Fuhrmann
Sluha - Miroslav Hradil
....

Žádné komentáře:

Okomentovat